Bahar Yorgunluğu

Bahar Yorgunluğu

 İklim değişikliğine bağlı olarak insanların duygu durumlarında değişiklikler olabilir.

İyi beslenilmemesi, yeterli vitamin ve minerallerin alınmaması, düzensiz uyku ve kansızlık gibi durumlarda ''Bahar Yorgunluğu'' ortaya çıkabilir.
 
Havanın ısınması ile havadaki negatif yüklü iyonların artmasının insan biyoritmini olumsuz etkiler,  insan organizmasının birden ısınması sonucunda adaptasyonu sağlamak için adrenalin ve kortizol gibi bazı hormonların salınımını attırır. 
 
İyi beslenilmemesi, yeterli vitamin ve minerallerin alınmaması, düzensiz uyku, kansızlık gibi durumlarda bu hormonal adaptasyon yetersiz kalmakta ve bahar yorgunluğu bulguları ortaya çıkmaktadır.
 
Yorgunluğun, vücudun fiziksel çalışmaya, psikolojik strese ve uykusuzluğa verdiği fizyolojik bir cevaptır. Sürekli yorgunluğun fizyolojik bir cevap olabileceği gibi bazı hastalıkların ön belirtisi de olabilir.
 
Geçiçi, mevsimsel depresyon ''bahar yorgunluğu'' olarak da bilinir.
Bahar yorgunluğu belirtileri kronik yorgunluk sendromu, fibromiyalji, kansızlık ve bazı bağışıklık sistemi hastalıkları ile hipotiroidi gibi bazı endokrin hastalıkların belirtilerine benzerlik gösterebilir. 
Bu nedenle bahar yorgunluğu bulguları çok belirginse, uzun sürerse ve kişinin günlük aktivitelerini engelleyecek durumda ise altta yatan diğer hastalıklar araştırılmalıdır.
Çünkü bahar yorgunluğunda kişi günlük aktivitelerini yapmakta zorlanmaz.
 
Tükenmişlik Sendromu
Yoğun  çalışma temposu, hava kirliliği gibi dıştan gelen nedenlere bağlı uzun süreli strese maruz kalınması durumunda,  ''tükenmişlik sendromu'' yaşanabilir.
 
Bahar depresyonları aniden gelir. Kişi, iyiyken birden kötü olur, tükenmişlik sendromu, baharla birlikte tetiklenir. 
Kişi, mevsimsel geçişe kadar zoraki idare ediyordur. 
Baharla birlikte durumu daha da ağırlaşır. Bu durumda da bahar yorgunluğu ile tükenmişlik sendromunu birbirine karıştırmamak gerekir.
 
Tükenmişlik sendromunun hafife alınmaması gerekir, tedavi edilmemesi durumunda, panik atak, obsesif kompulsif bozukluk, huzursuzluk, gerginlik, iş yerinde performans düşüşü, aile içi ve toplumsal ilişkilerde bozulmalar, reflü, mide ülseri ile psikosomatik rahatsızlıklar olan vücutta döküntüler ve sindirim sistemi problemler ortaya çıkarabilir. 
 
Bahar yorgunluğuna karşı alınabilecek önlemler:
 
* Düzenli vitamin ve mineralleri tüketin
* Mevsim meyve ve sebzelerini tercih edin
* Kısa ve sık dinlenme aralıkları ile çalışın
* Çalışma ortamını iyi havalandırın
* Sıvı tüketimine dikkat edin. Mümkünse günde 8-10 bardak su tüketin
* Çay, kahve gibi kafeinli içecekleri az kullanın
* Sigara içmeyin
* Düzenli egzersiz yapın
 
12.05.2014