Diyetiniz Size Özel Olsun

Diyetiniz Size Özel Olsun

 

Günümüzde birçok insanın ortak problemi olan fazla kilo, hem estetik bir sorun hem de hastalık olarak değerlendiriliyor.
Sağlıklı olmak için fazla kilolardan kurtulmak gereklidir. Öncelikle bireyin ne kadar kilo vermesi gerektiğinin saptanması gerekir. Yaz aylarına girilmesi ile birlikte insanların hızlı kilo vermek için piyasada dolaşan çeşitli diyet listelerine başvururlar.  Kişilerin kolaylıkla ulaşabildiği bu listeler kesinlikle kişiye özel değil. Her bireyin vücut yapısı ve metabolizması farklılık gösterir. Bu nedenle öncelikle diyetler kişiye özel olmalı. Kişinin fazla kilolarından kurtulurken yaşma, boyuna, cinsiyetine, kilosuna, yaptığı fiziksel aktiviteye, her hangi bir hastalığının olmasına, beslenme alışkanlıklarına, sosyoekonomik durumuna dikkat edilerek bir beslenme programının hazırlanması gerekir.
 
Kilo Kaybı Haftada 0,5 -1 Kilogram Arasında Olmalı
Dünya Sağlık Örgütü'nün önerdiği gibi haftada yarım kilo veya 1 kilo verdiren diyetlerin uygulanması gereklidir,  daha hızlı kilo verdiren diyetlerin vücutta yağ kaybından öte kas kaybına neden olabilir. Son dönemlerde ?ketojenik? denilen protein ağırlıklı diyetlerin yaygınlaştığını kaydedilmiştir. Bu diyetler kişide ciddi baş ağrısına depresyona zemin hazırlayabiliyor. Çünkü biz karbonhidratları vücudun ilk yakıtı olarak değerlendiriyoruz. Dolayısıyla bu ilk yakıtı vücuda koymadığımızda depresyonla ilgili sıkıntıları kişi ciddi boyutlarda yaşayabiliyor. Yüksek protein almalarıyla birlikte kan değerlerinde farklılıklar yaşanabiliyor, kalp damar rahatsızlıklarına neden olabiliyor. En önemlisi de protein ağırlıklı diyet yapan kişilerin bir müddet sonra kilo vermelerinin biraz daha zorlaştığını görebiliyoruz. Çünkü çok sık aralıklarla çok düşük kalorili diyet yapmak metabolizmanın kendini yavaşlatmasına neden oluyor.
 
Günde 30 Dakika Yürüyüş Şart
Yapılan her diyetin fiziksel aktiviteyle desteklenmesi gerektiği de belirtilmiştir.  Tek başına diyet elbette başarılı sonuçlar getiriyor ama sporla bütünlük kazandığında o sinerjik etkiyi daha üst düzeylere taşıyabiliyor.
Kişi spor yapamıyorsa egzersizler yapmalı, merdiven çıkmalı, kısa mesafeli yürüyüşler yapmalı. İnsanın en iyi ilacı spor, birçok hastalığa yakalanma riskini ortadan kaldırıyor. Spor geleceğe yatırım yapmaktır, günlük 30 dakikalık yürüyüşün şekere, kalp damar rahatsızlıklarına iyi geldiğini ve tansiyona yakalanma riskini oldukça azalttığı belirtilmiştir.
 
Bol Su Tüketilmeli
Sağlıklı beslenmenin zamanı yoktur, yaz aylarında insanların metabolizması daha hızlı çalışıyor. Bu aylar, kilo vermek için daha avantajlı. Tercihlerimizi biraz farklı tutabiliriz. Kızartılmış, kavrulmuş gıdalardan mümkün olduğunca uzak durulması gerekiyor. Izgara, haşlama, fırınlanmış gıdalar tercih edilmeli. Yaz aylarında özellikle karpuz kavun çilek tüketilmeli çünkü bunların antioksidan özelliği var. Lifli gıdalar ve her yemeğin yanında bol salata tüketilmeli, kepek, çavdar ekmek yenmeli, ayran, taze sıkılmış meyve suları içilmeli. Oksijenden sonra vücudun en çok ihtiyacı olan suyu kadınların günde en az 1,5 litre, erkeklerin ise 2,5 litre içmesi gerekmektedir.  Araştırmalarda  sabah kahvaltısı yapmayan kişilerin de kilo almaya daha fazla yatkın olduğu görülüyor. Sabah kahvaltısı da mutlaka yapılmalı ve çok uzun süre aç kalınmamalı.
 
Karma Beslenme İle Formda Kalın
Çalışan bireylerin, iş yoğunluğu, toplantılar, seyahatler, düzensiz çalışma saatleri, hareketsizlik ve stresle baş etmeye çalışırken bir yandan da yeterli ve dengeli beslenmeyi sağlayamadıkları görülüyor. Mutlaka 3 ana öğünü düzenli tüketmeli ve ihtiyacımız olan besin öğelerini karma beslenme ile alınmalı.
 
30.05.2013