Hamilelik Döneminizde Sağlıklı Beslenerek Bebeğinizi ve Kendinizi Sağlıklı Kılmak Mümkündür

Hamilelik Döneminizde Sağlıklı Beslenerek Bebeğinizi ve Kendinizi Sağlıklı Kılmak Mümkündür

 

Hamilelik boyunca sağlıklı bir süreç yaşamak ve tamamlamak en büyük istektir.Bunun oluşabilmesi için ilk gereklilik rutin bir tıbbi bakım ve sağlıklı beslenmedir.
Hamilelik öncesi annenin sağlıklı bir vücuda sahip olması , başlangıç ve bitiş arasındaki zaman diliminde sağlıklı geçmesini oluşturur.
Hamilelik diyetinin ana kriterleri;yeterince yüksek biyolojik değerde protein içermesi, (doku sentezi ve yeterli protein birikimini sağlayabilmek için) ,alınan kaloriyi sağlıklı bir şekilde alabilmek adına tuz , vitamin , mineral ve su açısından dengeli olmasıdır.
Hamilelikte alınan kilonun kalitesi çok önemlidir.Annenin hamilelik sırasında alacağı toplam kilo , hamileliğin seyri ve sonuçlarına çok önemli katkılar sağlar.Anne adayının alacağı kalori kısıtlanacak anlamında olmamalı , gereksiz kalori yüklü gıdalar beslenme programından çıkartılarak doğru bir beslenme planlaması yapılmalıdır.
Normal hamilelikte max 14 kg , min 7 kg alınır.Hamileliği esnasında çok kilo aldığı halde zayıf bebek dünyaya getiren annenin beslenme programı dağılımında,besin değeri fazla olmayan ( tatlı,hamur işi,meşrubat,çikolata vb) ancak kalorisi yüksek olan besinler daha fazla yer almaktadır.Böyle bir duruma meydan vermemek için anne adayının bebeğinin gelişimini çok iyi bilmesi ve aylara göre özellikle belirli besin gruplarına ağırlık vermesi önerilir.
Hamilelik döneminde bebeğin tek bir hücreden 3,5 kg lık bebeği oluşturan çok sayıda hücreye dönüşmesi,böyle bir hızlı gelişim için protein ihtiyacı artmaktadır.Bu nedenle;
  • Bebeği besleyen plesantanın gelişmesi için proteine ihtiyaç artar.
  • Fetusu çevreleyen sıvı ; onu çeşitli şok ve travmalara karşı korur ve bu sıvı protein içerir.Dolayısıyla oluşumu için proteine ihtiyaç artar.
Protein kaynakları ; 
Yumurta , et , tavuk , balık , süt , yoğurt , peynir ,kurubaklagiler , fındık , ceviz vb dir.Aynı zamanda protein içeren besinler kalsiyum , demir ve B vitamini yönünden de zengin olan besinlerdir.
Hamilelik döneminde , gelişmekte olan fetusun kemik ve diş köklerinin oluşması ve büyümesi için kalsiyum çok önemli ve gerekli bir mineraldir.Özellikle büyümenin son döneminde iskelet dokusunun hızlı mineralleşmesi esnasında daha fazla kalsiyuma gereksinim vardır.
En iyi kalsiyum kaynakları ;
 Süt ve süt ürünleri , tahıl ürünleri , yeşil yapraklı sebzeler,kurubaklagiller , kurutulmuş meyveler , pekmez , susam, fındık ,fıstık ,limon ,çilek vb dir.
Hamilelik döneminde DEMİR, hem annede artan kan miktarına bağlı olarak hemoglobin seviyesinin yükseltilip muhafaza edilmesi , hem de fetusun gelişmesi ve özellikle rezervlerinin karaciğerde depo edilmesi için gereklidir.Yeni doğan bebeğin demir ihtiyacı bebek daha doğmadan,gelişmekte olan karaciğerde depo edilerek,doğum sonrasında bebeğin anne sütünden yeterince alamayacağı için demirin telafisini sağlar.
Demir kaynakları ; 
Yumurta,kırmızı et , kurubaklagiller,kurutulmuş meyveler,yeşil sebzeler,tahıllar,pekmez,tahin vb dir.
Hamilelikte hücre büyümesi ve gelişmesi ,gelişen epitel dokunun muhafazası ,diş oluşumu,normal kemik büyümesi ve görme işlemi için A vitamini de hayati önem taşımaktadır.Fakat fazla miktarda alındığında toksikasyon etkisi olabilir.
A vitamini kaynakları ;Ciğer,yumurta sarısı, tereyağ,yeşil ve sarı sebzeler ve sarı meyveler ( portakal , kayısı..) vb dir.
Hamilelikte kas ve sinir dokularının gelişmesinde yardımcı faktör olarak B vitamini önemli rol oynar. Özellikle FOLİK ASİT olmak üzere B vitaminleri hamilelikte artan metabolik faaliyetler için çok önemlidir.
B vitamini kaynakları ; 
Tahıllar , kurubaklağiller,fındık,fıstık,sakatatlar,yeşil yapraklı sebzeler vb dir.
Hamilelikte kalsiyum ve fosforun emilimi ve kullanımı açısından D vitamini çok önemlidir.Fetusun iskelet sisteminin oluşması ve gelişmesi için gereklidir.
D vitamini kaynakları; süt ve ürünleri,tereyağ,yumurta sarısı,balıkyağı vb dir.
Dyt.Müjgan Mutlu
Beslenme ve Diyetetik Uzmanı
 

 

08.01.2013