KIŞ MEVSİMİNDE ÇOCUKLARDA BESLENME

KIŞ MEVSİMİNDE ÇOCUKLARDA BESLENME

 Kış mevsiminde 2-7 yaş arasındaki çocukların beslenmelerine çok özen gösterilmesi gerekir,daha sıcak ve kalorili yiyecekler seçilerek, çocukların beslenme alışkanlığı bu yönde değiştirilidir.


Kuşkusuz her yaş için dengeli beslenmenin anahtarı; gerekli protein, karbonhidrat, yağ ve vitaminlerin alınmasıdır. Dengeli beslenmenin oturtulması gereken bir dönem olan 2-7 yaş arasında, bu kriterlere daha da özen gösterilmesi gerekiyor. Bu dönemde beslenme alışkanlığı oturtulmadığı takdirde çocuk, mide, böbrek, kalp, karaciğer rahatsızlıkları gibi birçok kronik hastalıklarla karşı karşıya gelebiliyor. Bu açıdan özellikle kış aylarında çocukların beslenmelerine ayrı bir özen gösterilmesi önemlidir.

Sıcak ve kalorili yiyecekler

Yaz-kış beslenmesi farklıdır. 2-7 yaş dönemi beslenmesinin önemine dikkat etmeliyiz. "Kışın çocuklarımıza çok daha sıcak ve kalorili yiyecekler yedirmeliyiz, yazın ise serin tutucu ve az kalorili yiyecekleri seçmeliyiz. Ayrıca bu dönem, çocukların beslenme alışkanlığının kazandırılma ve oturtulma dönemidir. Çocuğu bu yaşlarda nasıl alıştırırsanız, ilerleyen yaşlarda da beslenme alışkanlığı böyle devam eder. Bu açıdan annelerin bilinçli ve sabırlı olmaları gerekir.

Yuvaya giden çocuklar

Bu yaş grubu arasındaki çocukları ikiye ayırmaktayız.Yuvaya giden çocuklar ve evdeki çocuklar olmak üzere.

Yuvaya giden çocukların bir öğünleri okulda geçtiği için denetleme güçlüğü söz konusu. Dolayısıyla anneye kalan öğün, sabah kahvaltısı, ikindi kahvaltısı ve akşam yemeği. Bu öğünlerde çocukları daha sağlıklı ve kaliteli beslemek mümkün.

Bu yaş grubundaki çocukların kış aylarında yemeleri ve yememeleri gereken besinler ise; kış aylarında süt tüketimi çok önemlidir. Sebze meyve alışkanlığı kazandırılmalı, balık yedirilmeli, yoğurt ve cok tahıllı ekmek vazgeçilmez besinler olmalıdır. Kesinlikle çocuk abur cuburdan vazgeçirilmeli ve fast food öne çıkarılmamalıdır. Gazlı içecekler, çay, kahve, kızartma vs. tüketimi kesinlikle yasaklanmalı. Bunlar sağlıksız, yağlı ve kalorili besinler. Kimi aileler eve saglıksız abur-cubur alıskanlıgını körükleyen besinleri almaya meyillidir.Bu alışkanlıktan vazgeçilirse, çocuk bunları göremeyecek ve dışarı çıktığında da istemeyecektir. Zaten çocukları, daha erken yaşlarda dengeli beslenmeye alıştırmak için bu yiyeceklerden kaçınmalı ve saglıklı besinleri bizlerde tüketerek onlara örnek olmalıyız.

Yapılan en büyük yanlışlar

Çocuk hatalı besleniyorsa, sorumluluğun büyük bir kısmı aileye aittir. "Kimi anneleri duyuyoruz "Benim çocuğum "sebze sevmez, süt içmez..." diye. Böyle bir şey kabul edilemez. Özellikle kış aylarında süt ve sebze, alınması gereken besinlerdendir. O yaştaki bir çocuk aileye bağımlıdır ve bu alışkanlık ona türlü şekillerde kabul ettirilebilir.

Örneğin, ana öğünlerde yemek masasına çocuğunuzla birlikte tüm aile oturun. Ona disiplinli bir yemek yeme şekli öğretin. Asla yuvada, "Benim çocuğum sebze yemez, okulda sebze pişirmeyin" demeyin. Çocuk kerevizi sevmiyorsa mutlaka başka bir sebzeyi yiyecektir. Mutlaka kereviz yemek zorunda değil. Bir sürü sebze var. Havuç yiyebilir, patates yiyebilir.

Bunun için beraber alışverişe çıkın. Çocuklar bu tür şeyleri sever. Görüntü onlar için önemlidir, örneğin, karnabahar alın "Hadi, sen bunun çiçeklerini kopar ben de pişireyim. Bakalım hangimizinki daha güzel olacak" deyin. Eminim ki birkaç denemeden sonra başanya ulaşacaksınız.

Bir başka sorun da anne babaların, arkadaşlarının yanında "Ben süt sevmem, hiç içmem" demeleri. Sonra çocuk da bunu duyar ve hemen davranış tarzına kaydeder. Ve anne çocuğa süt içirmeye çalışırken, çocuk o söylenenleri hatırlar ve sütü içmez. Bir başka yanlış da; örneğin çocuğun yanında anne baba gazlı içecek içip Ama sen içme" diyorlarsa oldukca yanlıştır.Anne baba, her açıdan çocuğuna örnek olmalıdır. 

Demir eksikliğine dikkat!

Bu yaşlardaki çocuklar büyüme çağında olduklarından, aşağı yukarı total kalori ihtiyacının yüzde 50 sini karbonhidratlardan, nişastalı ve unlu gıdalardan, yüzde 35 kadarını yağlardan, yüzde 15"i ise proteinden alırlar ve yine bu yaşlardaki çocuklarda demir eksikliğinin kesinlikle olmaması gerekir" Çocuklardaki demir eksikliğinin en büyük nedeni, kırmızı et tüketiminin yetersiz olmasıdır. Kırmızı et, demir açısından zengindir ve içindeki protein, gelişme sürecinde çok önemli bir yer tutar.

Kış mevsiminde özellikle buna dikkat edilmeli. Çocuğa ıspanak ve pekmez yedirilebilir. Sabahları aç karnına çocuğa iki kaşık pekmez verebilirsiniz mesela. Demir eksikliği çocukların ileride algılamalarını düşürür, uyumsuz olmasına neden olur ve sosyal bozukluklar sergilenir. Ama demir yeterince verilirse, algılama iyiye gider ve çocuk sakinleşir. Ayrıca süte dayalı bir beslenme, tek başına yeterli değildir. Günde yarım litreden fazla süt tüketilmesi, kansızlığa zemin hazırlar."

Ara öğünlerde çocuklarımıza kestane,kuru kayısı,kuru erik,badem,fındık,altın çilek gibi kuru yemişleri karıştırıp vermek çok akıllıca bir çözümdür.Bu yaştan başlıyan saglıklı tercihler cocuğumuzun ilerde ki genel görünümünü ve saglık durumunu belirler.

25.02.2014