Yaz Aylarında Su Tüketimine Dikkat

Yaz Aylarında Su Tüketimine Dikkat
 

Su insan yaşamı için vazgeçilmezdir. En küçük canlı organizmadan en büyük canlı varlığa kadar bütün biyolojik yaşamı ve bütün insan faaliyetlerini ayakta tutar. İnsan, yemek yemeden haftalarca yaşayabilir ama susuzluğa ancak birkaç gün dayanabilir.

 

İnsan vücudunun büyük bir kısmı (%50-60) sudan oluşur. Bu oran, yaşa ve cinsiyete göre değişir. Vücutta suyun %2'lik bir oranda azalması ısı dengesinin değişmesine neden olurken, %7'lik azalma aşırı yorgunluk, halüsinasyon ve solunum güçlüğüne, %10'luk azalma ise dolaşım ve böbrek yetmezliği ile ölüme neden olur.
 

 

Vücudumuzda su oranı yaşa paralel olarak azalır, yerini yağ dokusu alır. Kanın %92'si, kemiklerin %22'si, beynin %75'i ve kasların %75'i sudur. Yeni doğan'ın vücudundaki su oranı %80 iken, yetişkinlerde bu oran %60'a, erkeklerde %55-60'a, kadınlarda %50-55'lere inmektedir.
 

 

Suyun Vücudumuzdaki İşlevleri

  • Besinlerin sindirimi, emilimi ve hücrelere taşınması,
  • Hücrelerde yaşam ve sağlık için gerekli biyokimyasal tepkilerin oluşturulması,
  • Hücrelerin, dokuların, organ ve sistemlerin çalıştırılması,
  • Zararlı maddelerin taşınması ve atılması,
  • Vücut ısısının denetiminin sağlanması,
  • Elektrolitlerin taşınması,
  • Eklemlerin kayganlığının sağlanması,
  • Çeşitli hastalıklara karşı korunmanın sağlanması,
  • Cildin susuz kalmasını önleyerek daha düzgün, yumuşak, esnek, ve kırışıksız hale gelmesinin sağlanması,
  • Tokluk hissi vererek ve iştahı azaltarak kilo vermeye dolaylı yoldan yardım etmesi ve her dışarı çıkışımız metabolizmamızın hızlanmasıdır.
 

Su Alım ve Atımındaki Denge

 

İnsan bedeninin kemik, deri, bağ dokusu ve yağ dışındaki tüm öğeleri vücut suyu içinde çözelti halindedir. Vücudun yaşamsal en küçük birimi hücrelerdir. Hücrelerdeki yaşam için gerekli olan bütün biyokimyasal tepkimeler bu çözelti içinde oluşur. Hücrelerin yaşamsal faaliyetleri ve bu sayede vücut fonksiyonlarının yerine getirilmesi, su dengesinin korunması ile mümkündür.
 

 

Vücudun su dengesi içilen su, içecek ve yiyecekler içindeki su miktarları ile solunum yoluyla, idrarla, terle ve dışkıyla kaybedilen su miktarları arasındaki dengeyle sağlanır. Vücut ihtiyacı olduğundan daha az suya sahip olduğunda denge bozulur, bu ödemlerin oluşmasına neden olur.
 

 

Kahve, çay, kola gibi kafeinli içecekler, verdiklerinden fazla su atımına neden olukları için, vücudun sıvısını azaltır. Alkollü içecekler de aynı şekildedir. Su vücudun sıvı ihtiyacını karşılayan en iyi öğedir. Sıcak havalarda fazla fiziksel aktivite yapıldığında, fazla proteinli ve tuzlu besinler tüketildiğinde terleme ve idrarla, vücut ısısını artıran ateşli hastalıkların geçirildiği durumlarda özellikle yaz aylarında sık görülen bağırsak enfeksiyonu ve ishal gibi hastalık durumlarında sıvı kaybı artar. Bu durum vücudun su gereksiniminde de artışa neden olur.
 

 

Su alımı yollarının başında içecek ve yiyecekler gelmektedir. Vücudumuza su alımını ayarlayan en önemli mekanizma susama duyusu hissidir. Vücuttaki tuz miktarı ile susama merkezi etkilenmez. Bu nedenle aşırı sıcak ortamlarda çalışanlar terleme ile suyun yanında aşırı tuz da kaybetmektedirler.
 

 
 

Günlük Su Tüketimi Ne Kadar Olmalı?

 

Su gereksinimimiz yaz aylarında çok daha önemlidir. Hepimizin çok sıklıkla yaşadığı "ödem "'in nedeni günlük alınan sıvıdan daha fazla sıvı atılmasıdır. Vücudun büyüklüğü, fiziksel olarak ne kadar aktif olduğu, iklim, mevcut hastalıklar (örneğin böbrek hastalığı) gibi çeşitli etkenlere vağlı olarak su ihtiyacı bireyden bireye değişiklik gösterir. Alınan her bir kalori için 1 ml. Veya kilogram başına 35 ml. Su alımı önerilmekle birlikte genel olarak, sağlıklı bir kişi her gün kaybedilen vücut sıvılarını yeniden yerine koymak için 2,5 - 3 litre su içmelidir.
 

 

 

Yaz Aylarında Su Tüketimine Dikkat
Yaz Aylarında Su Tüketimine Dikkat
31.07.2012